„Din istorie nu se învaţă nimic, istoria se scrie ca
să ştim ce trebuie să repetăm”…
Legea educaţiei şi regresul oficializat...
Legea educaţiei
naţionale a fost fătată prin asomare şi toată lumea s-a liniştit obosită.
Parlamentul a
jubilat că a reuşit să pună educaţia pe un făgaş.
Ar fi regretabil să
se afirme că legea nu a adus şi lucruri noi. Multe au fost aduse, şi mai ales multe au fost aruncate cu
furca. Ca în Myoritzia!
Alegerile
Rectorilor au însemnat, în premieră, exersarea prevederilor legii. Si acum
grozăvia a apărut în toată hidoşenia atent mascată de un parlament al regresului
şi al îngheţării inerţiale în „…las-o tot
aşa ca să ne fie nouă bine….”, adică nouă, universitarilor din parlament, şi nu
ţării, contribuabilului fraier şi copiilor lui.
Procedurile puse în
viaţă au dovedit că oricum ai asambla-o legea educaţiei a perpetuat organizarea
de comitet pcr sau de sindicat comunist a universităţilor.
Din ghiveciul de
autonomie universitară combinat cu alegerea democratică a Rectorului a rezultat
că a fost consfinţită de fapt cea mai myoritică aberaţie: instituţia universitară cu
finanţare din banul public şi condusă de un rector cu atribuţii manageriale,
adică de ordonator de credit, care are sub mână directori de departament tot cu
atribuţii manageriale, toţi ordonatori de credit aleşi chiar de cei care le
sunt subordonaţi.
Astfel legea a
consfinţit fără posibilitate de recurs, hoţia sindicală, marele sifon academic
al banului public.
De ce nu e bine….
Ca să se înţeleagă aberaţia materializată cu legea în mână, trebuie spus
că un conducător al unei instituţii poate avea funcţie reprezentativă sau
funcţie de conducere activă numită de lege şi ordonator de credit (nemijlocit managerială).
Dacă funcţia de conducător are caracter reprezentativ atunci este firesc
ca printre căile de alegere a persoanei potrivite, să fie posibilă şi alegerea
din rândul colegilor din instituţie.
Când
este vorba despre o funcţie de conducere efectivă, adică de un ordonator de credit, procedura de
alegere „democratică” prin votul angajaţilor subordonaţi este incompatibilă cu gestiunea banului public, este incompatibilă cu eficienţa.
Este evident că în această situaţie, alegerea devine politică, iar conducătorul ales devine reprezentantul grupurilor
care l-au ales pentru a-i satisface din banul public.
In acest legea educaţiei calcă legea codului fiscal a cărui principiu este gestiunea corectă şi neutră a banului public.
Universitate Muncitorească, Universitate Sindicală…
Primii ani ai socialismului au debutat cu o creaţie instituţională
inedită: Universitatea Muncitorească. Era universitatea în care profesorii nu
mai erau cei rezultaţi prin evoluţia firească profesională ci erau profesorii
„curaţi politic”. Pentru a epura în mod eficient învăţământul românesc,
partidul comunist a adus noi profesori universitari confecţionaţi peste noapte
din muncitori, membri de încredere ai partidului.
In mod simetric, după 1989, când România a revenit în lumea liberă,
produsele partidului comunist s-au organizat astfel încât puterea universităţii
a rămas în mâna aceloraşi activişti de partid.
Prin noul text de lege, confuzia dintre autonomia universitară, adică
organizarea internă profesională şi libertatea de expresie în interiorul
universităţii şi prăduirea instituţionalizată a banului public a devenit stare
de normalitate.
Ce urmează?
Societatea civilă, întreaga societate românească trebuie să cunoască
faptul că banul public a încăput în mod nemijlocit pe mâna celei mai proaste
gestiuni, a gestiunii sindicale. Practic banul public a fost aruncat la cei
care îl vor consuma fără a avea nici cel mai mic respect pentru contribuabil.
Se impune modificarea codului fiscal prin completarea cu prevederea:
„...In nicio instituţie
a statutului, nici un ordonator de credite nu poate fi ales în funcţia de
conducere prin votul angajaţilor subordonaţi lui din aceea instituţie. Orice ordonator de
credit trebuie să fie angajat prin concurs public sau să fie numit dintre persoane care au fost
angajate prin concurs public....”
Cu alte cuvinte,
rectorul – conducător efectiv, ordonator de credit, şeful de departament nu va trebui ales
niciodată
de către
angajaţi,
colegii lui, ci va trebui promovat sau angajat numai prin concurs public,
deschis oricărei
persoane competente profesionale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu